In aanloop naar de zomervakantie kwam de leerrijpheid van onze oudste dochter ter sprake. Was ze eigenlijk wel klaar voor de eerste klas (groep 3)?
Vrijeschoolonderwijs
Onze kinderen volgen vrijeschoolonderwijs. Dit type onderwijs is gebaseerd op de educatieve filosofie van Rudolf Steiner, grondlegger van de antroposofie. De ontwikkeling van het kind (voelen, denken en handelen) staat hierbij centraal.
Het vrijeschoolonderwijs wordt gezien als holistisch onderwijs. Als doel is gesteld om het kind uit te laten groeien tot een evenwichtige volwassene. Hierbij wordt gezocht naar een goede balans tussen hoofd, hart en handen.
- Hoofd: een helder denkvermogen
- Hart: een evenwichtig gevoelsleven
- Handen: wilskrachtig kunnen handelen
Leerrijpheid
De leerrijpheid wordt bepaald aan de hand van de drie pijlers willen, voelen en denken.
- Willen: denk hierbij aan de ontwikkeling van de grove motoriek, pengreep en lichaamsbesef etc.
- Voelen: zelfstandigheid, zelfvertrouwen en omgaan met anderen etc.
- Denken: taalgebruik, spreken en ruimtelijke oriëntatie etc.
Zoals je ziet wordt er heel breed gekeken naar hoe het kind zich ontwikkelt. Wil je hier meer over weten, lees dan vooral even dit blog. De vrije juf kan je hier alles over vertellen.
Bezorgdheid
De juf had volgens afspraak nogmaals het leerrijpheidsonderzoek afgenomen. Op zich kwam daar niet veel bijzonders uit, behalve: verdere rijping. En er waren een paar kleine aandachtspunten op het gebied van taal/letters. Op dat moment vroeg ik me ineens af of we er wel goed aan zouden doen om haar door te laten gaan naar de eerste klas. Waarom? Omdat onze dochter begin juli pas zes jaar wordt, ze nog behoorlijk speels is en ze eigenlijk helemaal niet op wil groeien. Het liefst blijft ze eeuwig klein.
Daarbij vroeg ik me oprecht af of verdere rijping in de eerste klas plaats zou moeten vinden of toch ‘veilig’ in de kleuterklas. Temeer omdat het door het lerarentekort nog niet duidelijk is wie de leerkracht van de eerste klas wordt. Iets wat ik ook tijdens het gesprek met de juf genoemd heb. Ik zou het namelijk erg vervelend vinden als onze dochter met een 2-0 achterstand zou beginnen. Liever meer uitdaging in de kleuterklas dan meteen op de tenen in de eerste…
Conclusie leerrijpheid
De betrokken leerkrachten (kleuterjuf, poortklas-juf en intern begeleidster) hebben haar nog een paar dagen geobserveerd. Waarschijnlijk had onze dochter op het moment dat het leerrijpheidsonderzoek werd afgenomen een mindere dag ofzo, want tijdens het observeren is er niks bijzonders meer waargenomen. Onze dochter gaat dus toch gewoon naar de eerste klas, omdat ze anders bang zijn dat ze zich juist gaat vervelen. En dat moeten we natuurlijk ook niet hebben!
Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je in de toekomst niks missen? Volg me dan ook op social media: Facebook, Twitter of Pinterest.
Lees ook
- Ik pleit voor een versoepeling van de leerplichtwet uit 1969
- Temperamentvol kind en onderwijs
- Waarom ik voorstander ben van flexonderwijs
Uitgelichte afbeelding: 123rf.com
what do you think?