TOP
Elevator pitch
Lifestyle Ondernemen

Elevator pitch | Pitchen als blogger, hoe doe je dat?

Ben je blogger en op zoek naar samenwerkingen? Dan heb je een goede pitch nodig! Maar hoe doe je dat nou, pitchen als blogger? Tijdens het Blogger By Nature event bleek dat mijn elevator pitch op zijn zachtst gezegd wel wat verbeteringen kon gebruiken. Ik stond namelijk met mijn mond vol tanden wat woorden te stamelen. Daarom ging ik op zoek naar tips voor het pitchen als blogger, zodat ik de volgende keer wél uit mijn woorden kom! Mis ik volgens jou nog iets? Dan zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Wat is een elevator pitch? 

Laat ik bij het begin beginnen. De letterlijke vertaling van het Engelse elevator pitch is liftpraatje. Het staat voor een korte, krachtige presentatie van jezelf die je gedurende een ritje in, je raadt het al, de lift kunt vertellen. Een pitch is niks anders dan een verkooppraatje voor jezelf van maximaal een minuut die je in kunt zetten tijdens het netwerken, acquireren of solliciteren.

Als blogger is het de bedoeling dat je je pitch klaar hebt tijdens het netwerken op events of wanneer je kans wil maken op (betaalde) samenwerkingen. Maar waar moet een goed pitch precies aan voldoen?

 

Elementen van de elevator pitch 

Volgens Sharp Ben bestaat de elevator pitch uit grofweg drie elementen:

  1. Leg uit wat een blog is
  2. Vertel waarover je schrijft, wat je doelgroep is en wat het probleem is van je doelgroep
  3. Leg uit wat je doelgroep op je blog kan vinden

Oké, dat klinkt goed, simpel en logisch. Zeker als je zo’n prachtig afgebakende niche hebt als bovengenoemde Sharp Ben. Maar hoe vertaal ik die drie elementen in vredesnaam naar mijn eigen blog?! Daar gaan we…

Gera Raakt is mijn persoonlijke lifestyle blog (1). Naast informatieve artikelen, columns en uitjes, schrijf ik graag kritisch over maatschappelijke problemen (2). Mijn doel is om mijn lezers te informeren en na te laten denken over waarom we de dingen doen zoals we ze doen (3).

Nou, niet heel erg slecht al zeg ik het zelf. Misschien wel een goed idee om dit ergens op te schrijven en zo nu en dan even te oefenen!

 

Pitchen op een samenwerking 

Toen ik in 2016 begon met bloggen kwam ik op een gegeven moment de term “pitchen” tegen. Bijna iedereen in blogland had het erover en de term zei mij echt he-le-maal niks. Als je gepitcht hebt betekent het dat je gereageerd hebt op een (al dan niet betaalde) opdracht. Maar nu ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd: hoe ziet de opbouw van een pitch op een samenwerking eruit?

 

Kennismaken 

Een goed begin is het halve werk. Begin je pitch daarom met je hierboven zorgvuldig samengestelde elevator pitch. Op die manier weet de opdrachtgever direct wie ze voor zich hebben.

 

Doelgroep

Een samenwerkende partij wil ook graag weten wie jouw blog bezoekt. De gegevens die vaak als interessant worden gezien zijn: aantal unieke bezoekers per maand, zijn ze voornamelijk man of vrouw, wat is de leeftijd en het land van herkomst. Al deze gegevens, die overigens voor jezelf ook erg interessant zijn, kun je vinden in Google Analytics.

 

Voorstel 

Vertel zo concreet mogelijk wat voor soort samenwerking je voor ogen hebt. Welk product heeft je voorkeur? Wil je graag een winactie organiseren? Of ben je alleen op zoek naar een barterdeal? En vermeld ook vooral welke tarieven je hanteert. Dan weet een opdrachtgever meteen waar hij/zij aan toe is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een opdrachtgever juist al heel goed weet waar hij/zij naar op zoek is en zelf met een duidelijk voorstel komt. Dan is het belangrijk om uit te leggen waarom ze vooral voor jouw blog moeten kiezen en niet die van een ander.

 

Toegevoegde waarde 

Als laatste is het belangrijk om stil te staan welke toegevoegde waarde je voor de samenwerkende partij bent. Waarom moet het bedrijf écht voor jouw blog kiezen? Heb je een hoog engagement met je volgers of schrijf je steengoede content die ook nog eens hoog scoort in de zoekmachines? Of je nu een beginnende blogger bent of al even meeloopt, (bijna) iedereen beschikt over een toegevoegde waarde.

 

Optimaliseren 

Na het beantwoorden van alle punten heb je een heel verhaal staan. Nu is het tijd om je pitch te optimaliseren! Men zegt vaak dat schrijven schrappen is. Probeer je verhaal daarom zo kort en bondig mogelijk te brengen. Op die manier is alle relevante informatie snel duidelijk voor de opdrachtgever. Alle begin is moeilijk, maar hoe vaker je pitcht, hoe beter je erin wordt!

 

Geloofwaardigheid 

Het laatste punt waar ik nog even bij stil wil staan en extra wil benadrukken is je geloofwaardigheid. Want hoe leuk het ook is dat bedrijven met je samen willen werken, het is altijd belangrijk om kritisch te blijven. Wees daarom ook eerlijk tegen een opdrachtgever wanneer een gekregen product niet zo goed bevalt als je van tevoren had gedacht. Heb je je vraagtekens of een “onderbuikgevoel” bij een bedrijf? Durf dan ook nee te zeggen. Je lezers zullen je erom waarderen, want eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst. En geloof me, er komen vroeg of laat echt wel andere leuke opdrachten voorbij!

 

Hulp nodig?

Vind je het lastig om een goede pitch te schrijven? Of wil je graag feedback op je elevator pitch? Ik snap dat het soms lastig is. Voor €25,- ex. btw. help ik je graag aan een knallende pitch! Stuur een mail naar info@gerastockschen.nl en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op.

 

Elevator pitch

 

Gera Stockschen

In steekwoorden omschrijf je mij het beste als: boekenwurm, blogger, tekstschrijver. Bovenal vrouw van de liefste, moeder van drie lieve kinderen en in verwachting van de vierde. Ook nog eens gek op eten en een echte levensgenieter die moeilijk stil kan zitten.

«

»

4 COMMENTS
  • Michelle Kaiser
    5 maanden ago

    Wat ontzettend handig dit! Dankjewel voor deze tips, want ik krijg nooit opdrachten binnen gesleept bij TIM’s of zo 😞 maar misschien met jouw tips wel 🙂

    • Gera
      5 maanden ago
      AUTHOR

      Dank je wel! Ik hoop het ook voor je, succes!

  • Roelina
    5 maanden ago

    Interessant en leerzaam. Gelukkig stam ik uitvde reclame wereld en weet ik wat pitchen is. Toch is dat voor mijn blog wel andere koek. Ik stem het wel vaak af op het bedrijf.

    • Gera
      5 maanden ago
      AUTHOR

      Dat scheelt een stuk inderdaad. Ik deed lange tijd maar wat met pitchen en ik mijn elevator pitch moest echt beter…Daarom deze blog :).

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *