#followme | De documentaire over Instagram - Gera Raakt
TOP
#followme
Maatschappij

#followme | De documentaire over Instagram

Instagram is hotter dan hot. Iedereen wil het mooiste plaatje schieten en vooral het populairste account hebben. Het zorgt ervoor dat bedrijven goud geld betalen om samen te werken met die accounts. Maar is Instagram wel wat het lijkt? Hoe erg het écht is laat de documentaire #followme zien.

#followme

De laatste weken is er veel te doen om de documentaire #followme. Heb jij hem al gezien? Mocht je het gemist hebben: de documentaire #followme gaat over de financiële wereld die achter Instagram schuilgaat. Veel mensen kopen likes, followers en/of comments. Mocht je er meer over willen lezen dan kan dat hier.

Misschien vind ik het nog wel het schokkendst dat ook veel kinderen die nog op de basisschool zitten dit spelletje meespelen. Vaak zie je dat het betaald wordt door de ouders. Ik snap het niet, waarom zou je als ouder aan die nepperij meewerken? Welke boodschap geef je je kind op die manier mee?

 

Schone schijn

Wie mij al langer volgt weet dat ik er geen geheim van maak dat Instagram het social medium is waar ik het minst mee heb. Ik hou domweg niet van het volg-ontvolg spelletje en nepperij. Foto’s, vooral selfies, hoeven voor mij niet perfect te zijn. Het hele leven is niet perfect, wie hou je in godsnaam voor de gek? Jezelf misschien nog wel het meest…

Aan de andere kant, ik ben ook maar een mens en ook ik voel de financiële aantrekkingskracht van Instagram. Hoe tof zou het zijn als ik uit dat platform ook een inkomen zou kunnen genereren? Met mijn plusminus 250 volgers weet ik dat dat er voorlopig niet in zit. Maar volgers kopen? Ik peins er niet over! Mocht dat ooit uitkomen dan kost me dat mijn geloofwaardigheid. Ook dat zie je in #followme terug.

Mocht je het leuk vinden om mij en mijn imperfecte foto’s te volgen, mijn Instagramaccount vind je hier

 

Bedrijven

Waar ik me nog meer over verbaas zijn de bedrijven die op zoek zijn naar betaalde samenwerkingen voor Instagram. Je zou immers verwachten dat een bedrijf van tevoren uitzoekt met wie ze in zee gaan. Stel je voor dat ik met mijn 250 hele volgers wél 100 likes weet te krijgen op 1 foto en iemand met bijvoorbeeld 5000 (nep)volgers amper de 50 per foto aantikt? Dan zou het logischer zijn dat ze voor een samenwerking mij kiezen. Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt dat dat tot op heden (nog) niet zo werkt. Hopelijk verandert #followme dat op een positieve manier.

 

Ennn…Actie!

Vlak voor de documentaire #followme werd uitgezonden kondigde Instagram aan om nepvolgers, -likes en -reacties aan te gaan pakken. Wanneer er gedacht wordt dat je de boel nept moet je opnieuw op je Instagramaccount inloggen, omdat de bedrijven die nepvolgers verschaffen vaak toegang tot jouw account hebben. Geen idee of dit effect gaat hebben, dat is een kwestie van afwachten…Hier lees je meer over het statement van Instagram.

Hoeveel influencers zullen er, na Dotan, door de mand vallen? Ik ben benieuwd!

 

Wist jij al dat er zo’n grote financiële wereld achter Instagram schuilgaat?

 

Meer maatschappijgerelateerde artikelen

 

Afbeelding Instagram fotografieworkshop: Bogdan Sonjachnyj -Shutterstock.

 

 

#followme

 

Gera Stockschen

In steekwoorden omschrijf je mij het beste als: boekenwurm, blogger, tekstschrijver. Bovenal vrouw van de liefste, moeder van vier lieve kinderen. Ook nog eens gek op eten en een echte levensgenieter die mede mogelijk gemaakt door ADHD moeilijk stil kan zitten.

«

»

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.