TOP
Landal Esonstad
Uitjes Vakanties

Landal Esonstad | Ons vakantieverslag

In de herfstvakantie van 2016 zijn we een midweek naar Landal Esonstad geweest. Dit bungalowpark ligt helemaal in het noorden des lands, direct aan Nationaal Park Lauwersmeer. We hebben een zes persoons kinderbungalow gehuurd. Omdat we dus een slaapplaats over hebben mag oma gezellig mee!

Het reserveren

Onder normale omstandigheden zou ik zonder pardon online geboekt hebben. Maar omdat we dit keer met zoveel personen zijn, waaronder twee baby’s, besloot ik telefonisch te reserveren. Ik wilde namelijk wel dat het allemaal goed geregeld zou zijn! Wist je dat ik een hekel heb aan telefoneren met onbekenden? Het was dan ook best wel een stap om daadwerkelijk de telefoon te pakken. De telefoon ging over en toen er werd opgenomen vroeg iemand mij of ze me in verband met drukte terug konden bellen. Uiteraard was dit geen probleem. Ik gaf mijn telefoonnummer aan haar door en hoopte er het beste van. Ik was stiekem een beetje bang dat ik nooit meer iets van ze zou horen…

Gelukkig, niets was minder waar! Na een poosje werd ik keurig teruggebeld door een vriendelijke, doortastende dame. Het reserveren was met vijf minuten geregeld. Ik vond het terugbellen een top service die mij een hoop wachttijd frustratie heeft gescheeld!

Boekentip: Fietskaart Groningen, Lauwersmeer (kopen)

Kinderbungalow

Zoals ik in de inleiding al verklapte boekte ik voor ons op Landal Esonstad een kinderbungalow voor zes personen. De kinderbungalow is ingericht met veel attributen die je thuis ook gebruikt. Denk aan een box, kinderbedje, kinderstoel en een commode. Voor de oudere kinderen is er zelfs een spelcomputer. Hiervoor moet je wel eerst bij de receptie spellen regelen geloof ik. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik op vakantie ben laat ik mijn kids niet op de spelcomputer. Dan doe ik liever gezamenlijk een spelletje. Verder zijn de kasten en stopcontacten kindveilig gemaakt en de trappen zijn voorzien van een traphekje.

De kinderbungalow heeft ook een omheinde tuin. Daar ben ik natuurlijk hartstikke blij mee, want onze middelste is vliegensvlug en het park is omgeven met water. Kan ik hem tenminste met een gerust hart buiten laten spelen.

Het vertrek

Een aantal dagen voor vertrek ontvingen we een handgeschreven kaart van Bollo. Hoe leuk! Bollo is de mascotte van Landal, hij loopt op de meeste parken rond. Op Landal Esonstad kwam hij zelfs in een bootje voorbij!

De zondag voor vertrek pakte manlief de auto al deels in zodat we weten hoeveel ruimte we nog over hebben voor de tassen. Dit gaat helaas niet zonder slag of stoot, hij komt met zijn vinger behoorlijk klem te zitten tussen de kinderwagen. Gelukkig houden we wel veel ruimte over voor de tassen, dit hadden we zelf niet verwacht!

Dag 1: Maandag

Het is een rommelige dag. Een uur later dan gepland zitten we in de auto, maar dat mag de pret niet drukken. We hebben er namelijk ontzettend veel zin in! Als we aankomen laten de kids en ik ons inchecken terwijl manlief oma op gaat halen. Om 15.00 uur mogen we het huisje in.

En wat is het een leuk huisje! Allemaal speelgoed voor de kinderen, inclusief een geweldige glijbaan in de tuin, wipwap en een loopauto. Onze oudste bakt pannenkoeken voor ons die heerlijk smaken en we maken een gezellige avondwandeling over de dijk. Nog even allemaal kort in bad, wat toastjes en chippies eten en dag één is helaas alweer voorbij…

Dag 2: Dinsdag

Na heerlijk te hebben uitgeslapen gaan we ontbijten. Terwijl de mannen lekker buitenspelen, maken de dames een wandeling. We vragen bij de receptie om meer informatie over het tripje naar Schiermonnikoog. Ik zou graag naar Schiermonnikoog willen gaan, maar de jongste kan nog niet in een fietsstoeltje. De enige bakfiets op het park heeft geen ‘schelp’ en het slot is stuk. Ze kunnen voor ons een fiets regelen op Schiermonnikoog, maar we zien er toch maar vanaf. Het is best wel fris en er valt met regelmaat een bui, doen we de jongste kids dan wel een plezier met een tochtje naar het waddeneiland?

In de middag regent het en worden er boodschappen gedaan in het nabij gelegen dorp. Verder hebben we een rustige middag beleefd. Ik heb een uur in bad gezeten! Daarna heerlijke macaroni gegeten, lekker snel klaar en toch veel groenten. ‘s Avonds hebben we nog een potje Yahtzee gespeeld. Oma heeft gewonnen!

Boekentip:Rondom de oude Lauwerszee (kopen)

Dag 3: Woensdag

Weer lekker uitgeslapen. Daarna lekker ontbeten met broodjes die manlief gehaald heeft. We wilden naar het wad als het eb was, maar tegen de tijd dat we arriveerden was het alweer vloed! Ai…Dan maar weer terug naar het park…Het was prachtig weer dus ben ik in mijn eentje een stuk gaan fietsen terwijl de kids weer buiten speelden met manlief. Daarna nam ik weer lekker een uitgebreid bad. Ik had eerder op de dag gourmet besteld, dus weer gezellig samen gegeten. Ook vonden we nog tijd voor een potje Yahtzee die wederom door oma werd gewonnen. Maar ach, dat mocht de pret niet drukken!

Dag 4: Donderdag

Alweer donderdag! Omdat we gisteren pas bij het wad waren aangekomen toen het water alweer hoog stond hadden manlief en ik het plan opgevat om in alle vroegte te gaan. Maar het was ons niet gegund. De weergoden hadden namelijk bepaald dat het moest regenen en stormen. Tja, dan ga je niet met twee kleintjes voor de lol naar buiten. Gezien het weer besloot manlief met de kleintjes uitgebreid in bad te gaan. Na de lunch bracht manlief oma alweer naar huis. Hij nam de jongens gezellig mee en ik maakte met de jongste een fijne wandeling. Het zonnetje scheen zelfs nog even! Manlief deed op de terugweg gelijk boodschappen voor het avondeten. Hij heeft het ook klaargemaakt. Het was heerlijk: boontjes, gebakken aardappeltjes en bieflappen!

Lees ook: Natuurhuisje | Boek een vakantiehuis in de natuur

Dag 5: Vrijdag

Helaas, alweer de dag van vertrek! Snel de boel inpakken, opruimen en schoonmaken. Ik kreeg toch nog even een momentje om afscheid te nemen van het bad haha! Even snel een klein ontbijtje naar binnen en toen was het alweer tijd om de sleutel in te leveren. De vakantie is alweer voorbij… Wanneer onze jongste wat ouder is zou ik graag nog een keertje terug willen gaan naar Landal Esonstad. Dan kunnen we met zijn allen fietsen en genieten van de prachtige omgeving! We hebben nu ook geen gebruik gemaakt van het zwembad. De tijd is namelijk voorbij gevlogen!

Over Nationaal Park Lauwersmeer

Vroeger stroomden zoet en zout water in elkaar over in de Lauwerszee. Omdat men bang was voor overstromingen werd er in 1969 een dam gebouwd. Op de vroegere zeebodem ontstond een prachtig nieuw landschap waar tegenwoordig veel vogels op afkomen. De natuur in het Lauwersmeer is zo bijzonder dat het gebied is aangewezen als Nationaal Park.

In 2016 werd het park uitgeroepen tot Dark Sky Park. Dit betekent dat het een donker gebied is waar de duisternis behouden blijft. Als bezoeker ben je vrij om die duisternis te beleven en te genieten van de heldere sterrenhemel!

Afbeelding Oudfriese huisjes Landal Esonstad: TellyVision – Shutterstock

Landal Esonstad

Gera Stockschen

In steekwoorden omschrijf je mij het beste als: boekenwurm, blogger, tekstschrijver. Bovenal vrouw van de liefste, moeder van drie lieve kinderen en in verwachting van de vierde. Ook nog eens gek op eten en een echte levensgenieter die moeilijk stil kan zitten.

2 COMMENTS

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *